I den här kursdelen går vi igenom tredje och fjärde delen av Design Thinking – Idégenerera och iterera. Nu ska du brainstorma för att komma fram till olika lösningar på det problem du just formulerat. Du ska i början arbeta divergent – det vill säga att tänka kreativt och utforska många möjligheter. Begränsa dig inte till vad som är rimligt att genomföra eller inte, utan försök komma på så många idéer som möjligt. När du sedan har dina idéer ska du arbeta konvergent – det vill säga att koka ner till en lösning, YAY!
✅ Hur du sållar dina idéer till att bli en lösning
1. Idégenerera
💡 Idégenerering är en process som innebär att generera och utveckla ideér för en produkt eller tjänst. Inom UX-design är det viktigt eftersom det tillåter designers att utforska ett brett utbud av potentiella lösningar för ett problem innan de bestämmer sig för en slutlig design. Detta hjälper till att säkerställa att den slutliga designen är den bästa möjliga lösningen för användaren.
2. Såhär funkar metoden Crazy 8
För att skapa idéer som UX-designer kan du använda dig av flera olika tekniker så som brainstorming, skissning, storyboarding, personas, empatikartor och användarresor för att förstå problemet och generera möjliga lösningar. En av våra favoriter är “Crazy 8”, som är en vanligt förekommande metod inom UX-design. I den här videon förklarar Femke mer om detta. 👇
Det är viktigt att ha i åtanke att designprocessen inte är linjär. Som UX-designer arbetar du i en iterativ designprocess, vilket innebär att du designar, testar, utvecklar för att sedan upprepa processen. När du arbetar på detta sätt samlar du nya insikter och kunskaper som förbättrar din design kontinuerligt. Var inte hård mot dig själv! Designprocessen ska vara rolig och givande. 🦦
🚀 Uppgift: Hitta en lösning med Crazy 8
Nu är det dags att testa på metoden Crazy 8 i praktiken! Ställ en timer på 8 minuter och skissa ner 8 lösningar på ditt specifika problemområde med penna och papper. Kom ihåg att du inte behöver vara da Vinci för att arbeta med UX-design 👨🏽🎨. Simpla streckgubbar fungerar alldeles utmärkt!
Som UX-designer arbetar du användarcentrerat, det vill säga att du arbetar utifrån användaren och dennes behov. Därför är det såklart viktigt att utföra användartester och få feedback kontinuerligt på din design. I denna uppgift är det dock OK att fråga människor i din omgivning. Be om feedback på dina skisser och lösningar, är de tydliga? Ger det en lösning på din problemformulering?
När du tagit fram dina åtta skisser och fått feedback, är det dags att KILL YOUR DARLINGS 💔. Du ska nu iterera, det vill säga arbeta vidare på EN specifik lösning – välj ut en av de åtta skisserna som du fick bäst feedback på.
“Vi var tvungna att iterera flera gånger för att hitta rätt lösning för deras användare, det är roligt och jag lär mig nya saker av mina kollegor varje dag.”