Nu är vi inne i den sista delen av kursen, och sista steget av Design Thinking – att prototypa din idé och testa den på din målgrupp. Du kommer att lära dig mer om hur du konkretiserar och gestaltar din idé genom att skapa en prototyp och hur du kan testa den på dina användare. Ett spännande steg för att se om din idé håller 👋.
Ta din tid och stressa inte igenom materialet. Om du inte förstår eller vill diskutera en specifik del av materialet kan du alltid ställa en fråga i vår Slack-kanal där alla deltagare hjälps åt.
✅ Att välja rätt metod för att utvärdera din prototyp
✅ Iteration i utvecklingsfasen
1. Prototypa och testa
💡 När du väl har en idé som du vill utveckla, hur kommunicerar du då den idén? – Jo du prototypar! Att ta fram prototyper i designprocessen kan göras på många olika sätt. Lyssna på skillnaden mellan low-fidelity och high-fidelity prototyper och hur du på bästa möjliga sätt visualiserar ditt tänkta koncept.
När du går in i utvecklingsfasen och börjar visualisera dina idéer genom prototyper är det bra att börja med att skapa en low-fidelity prototyp för att få feedback från dina användare. Det är alltid enklare som testperson att ge konstruktiv feedback när designen inte ser färdig ut. För att utvärdera funktionaliteten i prototypen finns olika metoder. Du kan antingen låta användaren navigera fritt för att få en förståelse för användarens agerande. Eller så skapar du ett bestämt flöde för användaren att följa och observerar om flödet är användarvänligt.
🚀 Uppgift: Ta fram en prototyp
Du kommer i denna uppgift använda vallfritt medium för att ta fram en lo-fi prototyp av ditt koncept. Detta kan innebära papper och penna, eller pen-funktionen direkt i FigJam. Sedan är det dags att testa din prototyp på din tänkta användare.