I juni åkte vi från Tjejer Kodar ut till Solna för att träffa Thea Eriksson Almgren som gick från att arbeta som statsvetare till att bli Customer Insight Manager på Svenska Spel – en helt ny roll! Är du nyfiken på att läsa mer om vad Thea faktiskt gör och vad hennes roll innebär? Kanske är det just en sån här roll du själv letat efter? Nedan får du alla svaren 🌿
Thea, berätta om dig och bakgrund!
Mitt namn är Thea och jag jobbar på Svenska Spel Sport och Casino som Customer Insight Manager och jag har varit här i lite mer än ett halvår. Det är en roll som är helt ny på Svenska Spel och vi är endast två personer med just den rollen.
Jag har tidigare en bakgrund på Sifo, där jag arbetat väldigt mycket med undersökningar. Bland annat medlemsundersökningar, medborgarundersökningar och PR-undersökningar. Det vill säga, väldigt brett kring undersökningar och att förstå olika medborgare eller allmänheten, eller utifrån data förstå hur olika mönster kan se ut utifrån grupper som kön, ålder och annat.
Jag är statsvetare i grunden och väldigt samhällsintresserad. Jag skrev faktiskt min C-uppsats tillsammans med en annan tjej om den svenska spelmarknaden och detta var innan det blev en licensmarknad i Sverige, så väldigt kul och spännande. Jag har alltid varit intresserad av den här branschen och därför känns det såklart extra kul att jag fått chansen att börja jobba här på Svenska Spel.
Vad gör du i din roll som Customer Insight Manager?
Mitt jobb handlar om att sätta kunden i centrum inför alla beslut vi tar. Nu arbetar vi med en helt ny strategi som vi kallar “Bästa Kundmötet”, där vi fokuserar på att ta datadrivna beslut utifrån kunders beteende, attityder och känslor kring oss och våra produkter, och vårt kundmöte. Jag jobbar väldigt mycket med att förstå våra kunder genom att ställa relevanta frågor både på site, men även genom till exempel e-post-undersökningar. Vi har förstås service designers och andra analytiker som också arbetar med att förstå kunder och deras beteenden, men det jag främst ansvarar för är våra kundmätningar.
Sedan handlar förstås min roll om att skapa olika typer av engagemang i företaget, inom IT, men även inom affärsområdena för att få folk att förstå att vi finns till för våra kunder och inte tvärtom. Vi lyssnar, förstår och utvecklas tillsammans med våra kunder.
Hur ser ditt team ut?
Jag jobbar i ett design- och experience-team och i det här teamet finns UX:are, AD, UX-writer och service designers, men i min roll i och med att den är ny jobbar jag ganska mycket på egen hand. Men när jag arbetar med det här systemet där vi gör alla kundundersökningar, behöver jag hjälp för att dessa ska finnas och vara designade på sajten och då tar jag hjälp av mina kollegor.
Vad gillar du mest med din roll?
Mitt driv och det jag brinner för är att vi ska leverera spelupplevelser i världsklass. Kunden ska minnas deras upplevelse som de har haft hos oss och inte bara för att de vinner eller förlorar. De ska minnas att det var roligt och spännande att vara hos oss. Jag vill skapa det bästa kundmötet helt enkelt, och det gör vi med bland annat smarta tekniska lösningar, men också enkelhet i kundresan. Vi är ju i underhållningsbranschen och vill såklart ge våra kunder glädje och spänning, men också såklart bidra till samhället via dels skatteintäkter men också att vi sponsrar flera saker såsom landslag, ungdomsidrotten, gräsroten. Vi gör massa saker som gynnar idrotten och samhället i stort.
Det har såklart också varit väldigt roligt att vara i en helt ny roll eftersom att jag får möjlighet att hitta nya vägar och vara med att skapa ramar för vad som ska ingå och innefattas. Sedan finns förväntningar från kollegor och chefer för vad denna roll ska leverera, men det har varit väldigt roligt att vara med och skapa och komma på själv hur jag ska tackla denna roll.
Det är så kul att presentera data och skapa en story kring vad kunden känner och tycker. Det blir också väldigt betydelsefullt eftersom att data måste paketeras och presenteras för att vi ska kunna få ut insikter och se mönster och därmed skapa ett värde för affären.
Vad har varit mest lärorikt det här halvåret?
Jag valde att söka hit dels för att jag kan undersökningar och analys av data, men jag sökte mig vidare för att få lära mig och också få möjligheten att se ett företag faktiskt ta action på det kunden tycker och behöver och då hur man skapar engagemang och förståelse kring vad kunden tycker, men också få folk att agera på det. Jag agerar inte själv utan andra inom företaget agerar på det jag får fram.
Varför vill ni vara med och stötta Tjejer Kodar?
Det är alltid viktigt att premiera personer som är underrepresenterade i ett visst typ av yrke eller bransch. Det är viktigt att bryta stigman och barriärer och få kvinnor som kodar i det här fallet att känna att de bidrar och att de kan vara med och bygga framtiden.
Vill du veta mer om hur det är att arbeta på Svenska Spel? Kika då in deras karriärssida 🚀
Tjejer Kodar är ett initiativ organiserat av Technigo AB.
Org. nr 559051-8030, Asogatan 122, 116 24 Stockholm
© Tjejer Kodar