Del 1 – Introduktion till UX-design

UX-design är en förkortning på User Experience Design och är ett relativt nytt begrepp som handlar om att designa för användaren – att skapa digitala produkter som är enkla att använda helt enkelt. I den här kursen arbetar vi utifrån begreppet Design Thinking, som hänvisar till en kreativ designmetod där användaren står i fokus. Under kursen kommer vi gå igenom steg för steg hur du använder dig av denna designmetodik och mer om rollen som UX-designer. 

Många begrepp inom UX-design är på engelska, men var inte orolig – vi förklarar dessa i varje kursdel! 

Del 2 kommer att skickas till din mejl imorgon.

Videoföreläsningarna är från delar av vårt UX-design bootcamp på Technigo.


Du kommer att få lära dig..

✅ Intro till en av de mest populära metodikerna inom UX-design

Hur du arbetar med designverktyget FigJam

Användbara ord och begrepp inom UX-design

Hur en dag som UX-designer kan se ut

 


1. Detta är Design Thinking

Säg HEJ till Hanna som är en av grundarna av Tjejer Kodar och Technigo. I denna del ger hon en introduktion till metoden Design Thinking, som du kommer arbeta vidare med under kursens gång. 



2. Introduktion till FigJam

I den här prova på-kursen kommer du använda dig av designverktyget FigJam. Det är ett enkelt verktyg som ofta används av UX-designers för att samarbete med andra. Du kan skapa post-it lappar när du brainstormar, skapa enkla skisser, ladda upp bilder och samla dina idéer och samarbete med andra i samma whiteboard på distnas.

Varje kursdel har en egen sektion i FigJam, där du får ytterligare information om dagens uppgift. Du behöver duplicera filen för att göra den till din egen. Du kommer arbeta i samma fil under hela kursen, så se till så att den finns lättillgänglig. 



4. Observera din omgivning

En viktig uppgift som UX-designers har är att identifiera och lösa komplexa problem. Innan vi går vidare till nästa steg vill vi därför att du börjar med att observera din omgivning. När du gör det kommer du garanterat se att det finns bra och dålig UX-design överallt. Kolla in dessa exempel nedan 🤔. Vilken knapp ska man trycka på, eller vilket program ska man egentligen välja – går det inte att tvätta tröjor och byxor samtidigt?

✏️ Uppgift: Identifiera ett problem

Välj ett område som du anser behöver förbättras, oavsett om det är inom utbildning, sjukvård, hemmiljö eller annat, och identifiera möjliga förbättringsområden, stora eller små. Din uppgift är att identifiera ett problem.

Gå till FigJam och kopiera filen till att bli din egen enligt instruktionerna i punkt 2. Påbörja del 1 och spara din FigJam-länk. Du kommer som sagt att arbeta i samma duplicerade fil under hela kursens gång.


5. Bli inspirerad

Så här kan en vanlig dag se ut som UX-designer – träffa Natalié!


Snyggt!

Första dagen avklarad  💪

Kursen hålls i samarbete med

Technigo

Tjejer Kodar är ett initiativ organiserat av Technigo AB.
Org. nr 559051-8030, Asogatan 122, 116 24 Stockholm


© Tjejer Kodar